A consemnat Mihaela Durnescu, notar public
”Fără școală să nu aștepte nimeni nici părinți buni, nici fii buni, și prin urmare nici stat bine organizat și bine cârmuit și păstorit” spunea Ion Heliade Rădulescu. Parafrazându-l pe marele om politic, putem spune că fără o școală bună, nu ne putem aștepta să avem profesioniști buni.
De aceea am vrut să îi aducem în fața dumneavoastră pe aceia dintre noi care, nu doar că sunt la catedra facultății de drept ci au ajuns chiar în conducerea unor importante școli de drept din București. Am stat de vorbă, pentru acest număr, cu doamna Manuela Tăbăraș, colega noastră, actualul Decan al Facultății de Drept din cadrul Universității Titu Maiorescu. Doamna Manuela Tăbăraș a fost avocat pentru mai bine de 9 ani, este notar de peste 12 ani, cadru universitar și Decanul Facultății de Drept dar și formator al Institutului Notarial Român.
BB. Pregătiți viitori profesioniști. Cum îi ajutați să înțeleagă cu adevărat ce înseamnă fiecare profesie juridică pentru a alege în cunoștință de cauză? Ce rol are practica în birourile unor profesioniști?
M.T. Nevoile de dezvoltare ale studenților în domeniul carierei sunt complexe și evoluează pe parcursul ciclului de licență, chiar și după absolvire, în condițiile unei piețe a muncii caracterizată printr-un dinamism și o reconversie fără precedent. Activitatea de orientare și consiliere în carieră pentru studenți (și masteranzi) a Facultății presupune sprijinirea studenților în creșterea nivelului de auto-cunoaștere sub aspectul evaluării abilităților, stilului, personalității, a vocației spre o anumită profesie/carieră, organizarea sesiunilor de consiliere individuală, a grupurilor de consiliere sau a workshop-urilor cu angajatorii pe care le găzduim prin Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră (CCOC), indicarea resurselor generatoare de informații relative la piața muncii și nu în ultimul rând prin includerea în oferta curriculară a unor discipline de natură să-l orienteze pe student în cariera juridică cum este Organizarea profesiilor juridice sau Practica de specialitate.
Facultatea noastră explorează și gestionează căi multiple și foarte diverse de sprijinire a orientării în carieră a studentului sau masterandului și evident că Stagiile de practică – ca discipline opționale în primii ani, obligatorii în ultimii și la ciclul de master, – sunt o componentă importantă a acestei activitati. Avem protocoale de desfasurare a stagiilor de practică cu peste 20 de instituții/ organisme foarte importante. În privința profesiei noastre, nu a existat vreodata vreo ușă închisă vreunui student/masterand care a dorit să-și întețească scânteia alegerii acestei profesii prin practică în cadrul unui birou notarial.
B.B. Există mai multe proiecte comune ale Uniunii Naționale a Notarilor Publici, ale Camerei Notarilor Publici din București și Institutului Notarial Român cu facultățile de drept din țară. În ce direcții credeți că s-ar mai putea dezvolta aceste legături între mediul universitar și practicieni?
M.T. Direcțiile de colaborare între mediul universitar și practicieni sunt multiple, si nu pot decât să trec rapid în revistă câteva dintre legăturile indisolubile dintre instituțiile noastre: Planurile de învaățămant pentru licență și masterate sunt întotdeauna rodul consultării periodice dintre facultate si reprezentanți ai mediului socio-economic, ai pieței muncii, ai profesiilor liberale pentru că suntem deosebit de interesați sa creăm o ofertă educațională care să răspundă nevoilor angajatorilor, profesiilor juridice liberale, pieței muncii caracterizată printr-o evoluție și un dinamism fără precedent. Practica de specialitate este o cale prin care noi notarii ne facem cunoscută nobila profesie și încercăm să motivăm și să atragem cei mai buni viitori candidați, dar și un mecanism pe care facultatea il pune la dispozitia studentilor pentru aprofundare aplicată a noțiunilor teoretice dobândite, dar și de sprijinire a orientării în carieră a studentului sau masterandului. Susținerea comună a învățământului postuniversitar (științific, dar și profesional), crearea unor simpozioane, conferințe, lucrări dedicate dezbaterii noilor modificări legislative, sau temelor de interes actual profesional etc. sunt forme diverse de dezvoltare a legăturilor profesiei de notar cu facultatea noastră.
Mi-am propus organizarea unor conferințe tematice ca, prin dezbateri comune, sa epuizăm elementele de dispută din cadrul instituției de drept ce constituie obiectul conferinței și să lămurim modalitatea comună de interpretare a normei juridice.
Zilele porților deschise a fost o cale deschisă de dumneavoastă studenților noștri (și nu numai) și chiar deunăzi am răsfoit pe un număr al revistei Camerei Notarilor Publici din Bucuresti în care era imortalizat un astfel de eveniment si am zărit unul dintre studenții facultății noastre invitați la eveniment.
B.B. Există o preocupare constantă a teoreticienilor pentru jurisprudența instanțelor judecătorești. Practica notarială, chiar dacă nu este sau nu devine litigioasă, poate reprezenta o sursă valoroasă pentru dezvoltarea legii. Credeți că ar putea fi utilă o activitate mai amplă de cercetare comună în materie de drept notarial?
M.T. Editurile ne solicită insistent cercetare în acest domeniu al legislației și practicii notariale și îl apreciază pe notar ca un consumator de lectură juridică selectivă și de calitate. Eu am o propunere aparte în privința resurselor cercetării: cred că fiecare dintre noi, ca practicieni, am putea spune la un moment dat că ne-am simțit ca niste doctoranzi în rezolvarea unor spețe dificile aflate pe rolul biroului nostru în care problema juridică nu am gasit-o tratată nici în doctrină nici și jurisprudență, dar pe care am am reușit să o descifrăm totuși și să încheiem cu succes actul solicitat de client – studiind, întrebând, dezbătând, interpretând cu colegii pe toate paliere textul normativ buclucaș. Poate n-ar fi rău dacă aceste spețe complexe le-am prezenta spre dezbatere intr-o atmosferă colegială împreună cu teoreticienii și sunt gata să pun rămășag că ambele echipe vor ieși câștigătoare – una prin interpretarea unitară, iar cealaltă printr-un rezultat aplicat care să dea rod cercetării științifice și să deschidă noi perspective în abordarea juridică.
B.B. Știu că în cadrul Universității Titu Maiorescu există programe postuniversitare dar și o Școală Doctorală de Drept. Cât de importantă credeți că este pregătirea teoretică continuă a practicienilor din profesiile juridice?
M.T. Universitatea Titu Maiorescu este întradevăr instituţie organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), cuprinzand trei şcoli doctorale. Am parcurs cu dedicație un drum ascendent în domeniul pregătirii postuniversitare urmărind o agendă proprie, dar și agenda comunitară propusă în cadrul Consiliului European de la Lisabona încă din anul 2000 și am creat oferte educaționale postuniversitare performante, inovative și flexibile pornind de la o analiză eficientă a nevoilor absolventului, profesiilor juridice, dar si exigenţelor societăţii şi economiei, programe care asigură dezvoltarea continuă a profesioniştilor în domenii varii ale dreptului (drept civil si procesual penal aprofundat, stiinte penale, drept medical, dreptul uniunii europene, dreptul afacerilor etc ). Cifra de școlarizare a masteratelor este apropiată celei aferente studiilor de licență, iar interesul absolventului pentru cursurile de master reprezintă un raspuns al profesionistului preocupat de pregătirea profesională continuă și de performanța în cariera. Webinariile organizate de INR sunt o altă mărturie și un răspuns, al întrebării dvs, căci dupa câte bine știti deși în plin șoc pandemic, pentru continuarea pregătirii și creșterea performanțelor profesionale cca 800 de colegi notari și-au arătat interesul pentru învățământul digitalizat și s-au înscris cu mare energie pozitivă la primul webinar oferit de profesie.
B.B. Dacă tot vorbim despre adaptarea la formele de educare la distanță impuse de contextul pandemic, v-aș întreba, ce credeți despre informatizare și digitalizare în dezvoltarea viitoare a profesiilor juridice?
M.T. Este un adevăr demonstrat că digitalizarea ridică standardele, centralizează informațiile, induce performanța, iar utilizatorul devine mai pregătit pentru o intervenție cu un set de cunoștințe structurate care il ajută să devină mai eficient. Uniunea Naționala a Notarilor Publici din Romania a anunțat deja un Proiect major, instituțional, de informatizare a birourilor notariale prin Platforma I-NOT.
Miza este mare pentru marile companii de digitalizare, dar beneficiile sociale cred însă că le vom putea cântări doar în timp …și drept e ca noi toți suntem o generație care a trecut prin îndemnul infrățirii cu PC-ul cu argumentul că ni se ușureaza viata, acum ne rămâne să aflăm cum vom traduce emoția, trăirea, convingerea, etica, morala și pricipiile dreptului cum este cel al interpretării normei în spiritul ei în formate digializate … sau să reașezăm dreptul pe alte reguli și principii care să permită deplina integrare a digitalizării … ce pot însă să afirm cu siguranță este că sunt convinsă că integri și uniti fiind, vom asimila ceea ce se va dovedi benefic activității noastre așa cum am făcut-o în acești 25 de ani.
B.B. Vă mulțumim pentru interviu și în final am vrea să vă întrebăm cu reușiți să găsiți un echilibru între activitatea de notar, cea academică și cea administrativă din cadrul facultății?
M.T. Sunt și formator INR și sunt la fel si deosebit de împlinită de această calitate. Nu am pretenția să cred că am găsit un echilibru. Ar fi o mare infatuare. Învăț în fiecare zi … primesc lecții… mă bucur sau sufăr din experiențe… trăiesc cu setea de a asimila… nu mă risipesc … și am un crez sănătos: știu atât de puțin față de ceea ce aș putea ști și sunt așa de mică față de cât este lumea asta de mare… ceea ce mă îndepărtează de autosuficiență și mă împinge să mă însoțesc prin viață de oameni modești, buni, generoși, profesioniști dedicați activității lor care privesc lumea… de jos în sus … cu respect… ca mine …