E martie. Am vrea să fi vorbit zilele acestea mai mult despre primăvară si mai puțin despre războaie; mai mult despre femei extraordinare, mame, surori, bunici, soții, fiice, decât despre femei eroi care au reușit să își salveze copiii din calea gloanțelor sau care stau cu arma în mână să își apere căminul. E crud adevărul zilelor noastre dar extraordinar că ele, femeile, pot duce cu succes oricare dintre aceste roluri.
În această lună de martie, ni s-a părut că cea mai potrivită invitație la dialog este cea adresată doamnei Laura Badiu. Pentru că este femeie și în conducerea Camerei de peste 10 ani, am întrebat-o câteva lucruri despre gen, conducere și despre provocările unui nou mandat.
N.B. Se discută mult în ultimii ani despre egalitatea de gen în organizarea profesiilor. Este genul important pentru meseria de notar ?
L.B. Nu, nu este important. Din fericire, meseria de notar aparține, în egală măsură, femeilor și bărbaților. Aș spune mai degrabă că notariatul este o meserie a oamenilor echilibrați, fie ei femei sau bărbați. Munca în notariat este un amestec de emoție și autoritate.
N.B. Dar în conducere ? Cât de greu este, ca femeie, să accezi într-o funcție de conducere în organizațiile profesionale notariale?
L.B. Nu este mai greu sau mai ușor dacă ești femeie sau bărbat. Cred că vremurile în care oamenii își alegeau liderii după gen, au trecut. Azi, cred că trebuie să inspiri pe cei care vin să te aleagă. Să îi convingi că știi direcția bună pentru organizație și că te pricepi să îi duci într-acolo!
N.B. Sunteți la al treilea mandat de președinte, ați fost aleasă cu un număr impresionant de voturi. Va fi acest nou mandat diferit de celelelate două? Sau vine în continuarea lor?
L.B. Al treilea mandat ?? Doamne ce zboara timpul… Fiecare mandat a fost diferit și la fel va fi și acum. Trebuie să ai întotdeauna în vedere obiectivele profesiei si ale notarilor dar acestea trebuie ajustate în funcție de mișcările sociale. De fiecare dată depinzi de modul in care se manifestă societatea în perioada respectivă, de actele normative emise de legiuitor, de cum sunt organizate și se manifestă instituțiile statului cu care conlucrezi. Și, să nu uităm, de interesele/solicitările/mișcările celorlalti participanți la circuitul civil: părți, avocați sistem judiciar. Cu atât de multe variabile, e greu sa spui că mandatele ar putea fi la fel.
Mandatul anterior s-a derulat aproape jumătate sub semnul pandemiei, acesta a început cu un război la granițele țării. E dificil dar, în egală măsură, o bună ocazie pentru mine să descopăr oamenii adevărați din spatele notarilor, o puternică solidaritate, să mă simt, mai mult decât niciodată, parte a unei echipe.
N.B. Potrivit unor statistici europene, ponderea bărbaților care lucrează în sectorul digital este de 3,1 ori mai mai mare decât a femeilor. Suntem în plin avânt al tehnologizării…credeți că acest lucru va duce la o descreștere a numărului de femei notar?
L.B. Cred că nu. Lumea noastră trebuie să rămână o lume a contactului cu omul. O lume în care să vorbești față în față cu clientul tău care trebuie să aibă și confortul și intimitatea necesare pentru a putea determina și înțelege consecințele juridice ale actului ce îl încheie. Nu cred sau nu vreau să cred că vom ajunge de mâine lipiți de calculator sau că de mâine va trebui să avem cunoștințe de utilizare a mediului online atât de aprofundate care să necesite ani de practică și expertiză în domeniul tehnologic. Unde … cum spuneați…sunt mulți bărbați.
N.B. Și, dacă tot vorbim despre tehnologie, gândindu-ne la activitatea administrativă a Camerei pe care o conduceți, credeți că ar trebui să facem mai mult loc tehonologiei ?
L.B. Fără discuție. Unul dintre cele mai importante proiecte ale acestui mandat este cel al digitalizării activității Camerei București. Proiectul e-CNPB își propune ca, prin mijloace tehnologice moderne, să îmbunătățească activitatea departamentelor, relația acestora cu publicul dar și cu notarii. Să folosim tehnologia, să ne bucurăm de beneficiile sale, păstrând totuși avantajele incontestabile ale relațiilor interumane.
N.B. Vom avea un sediu nou al Camerei. Ce schimbări va aduce acest lucru?
L.B. În primul rând, noul sediu va oferi un spațiu adecvat de lucru pentru departamentele Camerei dar și pentru gestionarea relațiilor cu publicul căruia îi oferim tot mai multe servicii. Apoi, pentru că tot vorbim despre digitalizare, știm cu toții că această evoluție impune existența și protecția unor echipamente care au nevoie de spațiu.
Dar, cel mai mult, mă bucură faptul că noul sediu oferă spații pe care le putem folosi ca un punct de întîlnire pentru notari sau …un ”hub notarial” cum ne place să spunem în aceste zile.
Tot aici își vor avea casa Ziarul ”Notar de București” și Fundația Notar 2006 care, cu siguranță, vor contribui la dezvoltarea unor proiecte și promovarea imaginii Camerei.
N.B. Dacă tot vorbim despre Fundație și pentru că se apropie data de 25 mai, data pentru depunderea declarației de venit anual, aș vrea să vă întreb: de ce aș redirecționa 3,5% din venitul meu către Fundația Notar 2006?
L.B. În ultimii ani am observat cu tristețe că oamenii au fost preocupați cu precădere de satisfacerea dorințelor proprii, de proiectele individuale, de ”dezvoltarea personală”. Pare că a fost nevoie să trecem printr-o pandemie și să ne aflăm în preajma unui război pentru a descoperi sau, mai bine spus, a redescoperi, minunea solidarității…pentru a ne aminti cât de mult ne lipsesc îmbrățisările și cât de mare nevoie avem unii de alții.
De ce Fundația noastră? Pentru că Fundația suntem NOI! Iar într-o familie, prima mână de ajutor trebuie întinsă celorlalți membri! Pentru că e minunat ca acei colegi notari care au nevoie într-o situație dificilă, să știe că se pot baza pe Fundație. Și pentru că prin Fundație putem face programe utile pentru toți notarii din Camera București! Da, cred că notarii știu să ajute pe cei ce au nevoie iar Fundația le poate oferi mecanismele necesare pentru a o face!