Press "Enter" to skip to content

Malvine Mocenco
Iunie 2022

Cei care o cunosc pe Mirela Moise știu cât de mult iubește talentul, autenticitatea și lucrurile a căror valoare e dată de iscusința făuritorilor lor. De aceea am rugat-o să împărtășească și cu cititorii noștri puțin din bucuria ei de a descoperi aceste comori. În acest articol veți descoperi o artistă minunată, prin proprii săi ochi dar și prin cei ai autoarei. Două oglinzi paralele reflectând un om plin de talent.

MALVINE, ÎN OCHII MEI!

Am întâlnit-o pe Malvine Mocenco prima dată într-o carte (”Adulmecări„), pe care am citit-o pe nerăsuflate tot întrebându-mă cine este M. la care Cristian Bădiliță, autorul cărții, face atâtea referiri cu discreția specifică unei ”lʼecriture du moi „ , cum o numesc francezii. Apoi, pornind de la mici indicii din carte am găsit un site plin de imagini care conțineau o irezistibilă revărsare de culoare și am căutat imediat creatoarea.

Așa au intrat creațiile Malvinei în lumea mea: în locuința mea, în biroul meu, în casele prietenilor și cunoscuților mei, ca niște mici picături de bucurie și de senin într-o lume care, în pandemie mai ales, devenea treptat tot mai cenușie și mai apăsătoare. La licitația organizată de Camera București în 2021, în beneficiul unei școli pentru copii nevăzători, unul dintre vasele Malvinei s-a bucurat de atâta succes încât am decis ca ori de câte ori se va repeta un astfel de eveniment caritabil să donez cu toată inima cele mai frumoase piese, făurite de ea, din colecția mea.

Cum e Malvine ? Solară, ca și creațiile ei : vase din sticlă, porțelan sau ceramică, în forme diferite, decorate cu o geometrie caldă de curbe și linii, triunghiuri și cercuri care amintesc de pictura lui Kandinsky, elemente de art deco, spații astrale în care din stele răsar ramuri de arbori. Altele au ghirlande de flori care se întrepătrund cu astrele într-un melanj care sugerează un alt univers, luxuriant și primitor. Și multă culoare vie și caldă, în tonuri combinate de roșu, oranj, galben, albastru și verde atâta cât omul nu poate cuprinde doar cu ochiul, ci și cu ceea ce e dincolo de privirea lui.

Malvine spune că „arta poate fi purtată„ așa că am regăsit și în obiectele de vestimentație îmbogățite de ea cu compoziții în culori pastelate aceleași elemente de limbaj plastic (punctul, linia, curba, pata) valabile indiferent de suportul material și de tehnica folosită deoarece mesajul și emoția unui tablou se pot regăsi la fel de pregnant și pe o eșarfă de voal sau pe un vas de sticlă. Uneori, atunci când suportul este translucid, pictura poate fi mai bine reliefată, iar efectul asupra privitorului mai pregnant.

Treptat am descoperit și o altă parte importantă din activitatea Malvinei, cea de la Muzeul Golești unde restaurează artă sacră și textile vechi, apoi pe cea de la Fundația Ilfoveanu, unde îi invață pe copii să picteze, apoi ilustrația de carte pentru copii și minunatele planșe artizanale pentru ilustrarea textelor manuscrise ale lui Cristian Bădiliță pentru care a desenat adevărate poeme vizuale.

MALVINE, ÎN OCHII EI!

Am urmat cursurile Liceului de Artă din Constanța, secția textile-tapiserie. În 2008 am absolvit Facultatea de Teologie Ortodoxă din cadrul Universităţii Piteşti, Secţia Artă Sacră.

Am o dublă specializare. În anul 1998 am obținut atestatul de restaurator textile, iar în 2011 pe acela de restaurator icoană. Între 2009 şi 2011 am urmat cursurile postuniversitare de masterat, specializarea „restaurare lemn policrom”, la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu. Din anul 2009 sunt restaurator pictură, şef secţie Conservare–Restaurare la Muzeul Viticulturii şi Pomiculturii din Goleşti (Argeş), în cei 13 ani restaurând peste 80 de piese, care au apărut într-un album la Editura Eikon, în anul 2020.

Restaurarea are drept scop aducerea obiectului la o formă cât mai apropiată de cea originală, în măsura în care este posibil acest lucru, fără a comite un fals artistic sau un fals istoric şi fără a înlătura urmele trecerii operei de artă prin timp.

Restaurarea se face de către specialiști, atestați în domeniu, respectând niște reguli foarte stricte. Materialele folosite trebuie să fie compatibile cu cele pe care autorul icoanei le-a utilizat pentru crearea operei. De asemenea trebuie să poată fi îndepărtate ușor, dacă ulterior este nevoie, de o nouă intervenție de restaurare.

Trebuie respectată autenticitatea obiectului, să nu creăm confuzii atunci când integrăm în culoare lacunele – intervenția noastră să se distingă de pictura originală. Să nu se facă adăugiri nepotrivite.

În timpul liber pictez vase de sticlă, ceramică și eșarfe. Este o pasiune mai veche, prima pictură pe mătase am realizat-o când eram elevă la Liceul de Artă din Constanța, iar lucrul acesta m-a fascinat. Multitudinea de materiale pentru pictură, care există pe piață, oferă posibilitatea unor creații inedite. În plus, este foarte plăcut să întâlnești pe stradă creațiile tale.

Sigur că starea de spirit influențează creația pentru că artistul, prin ceea ce lucrează, transmite emoția pe care el o trăiește. Orice tușă și orice culoare pot sugera o stare de spirit. Jocul liniilor și al curbelor pot induce bucurie, energie, bună dispoziție.

Cred că e o bucurie să aduci lumină și culoare în viețile celor din jur, prin creațiile tale. Probabil că de aici primesc energia și forța de a lucra.

Mirela Moise, notar public