Press "Enter" to skip to content

ReHabits, o speranță pentru copiii și tinerii în derivă
Martie 2024

Tot mai mulți copii și tineri sunt afectați de obiceiuri nesănătoase; unele le schimbă sau chiar le pun în pericol viața. Din fericire, există oameni care înțeleg că aceasta nu este doar o problemă a celor implicați direct sau a familiilor lor, este o problemă a întregii societăți și sunt gata să dea o mână de ajutor.

Despre o astfel de inițiativă ne-am propus să vorbim azi. Despre cum identificăm astfel de probleme, cum le rezolvăm acasă și unde putem găsi ajutor, în afara familiei, discutăm cu doamna doctor Nicole Thomas, medic primar in Medicina de Urgență, cu peste 28 de ani de experiență, cu activitate medicală în marile spitale publice, precum Spitalul Clinic de Urgență Floreasca, Spitalul Clinic Colțea, și o bogată experiență managerială în medicina privată, promotorul proiectului ReHabits (www.fundatiarehabits.ro).

N.B.: Vă mulțumim că ați acceptat invitația de a vorbi despre proiectul ReHabits. Misiunea voastră de a ”încuraja tinerii să facă alegeri sănătoase și să ReGândească obiceiurile mai puțin sănătoase” este un semnal foarte încurajator pentru cei ce au nevoie de sprijin.

Dr. Nicole Thomas: Este o bucurie să fiu invitată să împărtășesc viziunea și misiunea proiectului ReHabits. Într-adevăr, ne dorim ca această inițiativă să reprezinte un ”far în ceață” pentru tinerii care navighează printre alegeri și obiceiuri de viață. Misiunea de a încuraja alegerile sănătoase și de a îndemna la o reflexie asupra obiceiurilor mai puțin sănătoase este nu doar nobilă, ci și esențială în societatea noastră modernă. Noi, echipa ReHabits, ne dorim să oferim suport și îndrumare celor care au nevoie de ele, și suntem ferm convinși că impactul acestui proiect va fi unul pozitiv și de durată.

N.B.: ”Dacă te lupți cu o adicție, nu ești singur! Noi suntem aici!” Cine suntem NOI, cei de la ReHabits, și cum a pornit acest proiect ?

Dr. Nicole Thomas: ReHabits s-a născut dintr-o experientă profundă, îmbinând trecutul adolescenței mele și al copiilor mei cu dorința de a proteja generațiile viitoare de pericolele ce le pândesc. Pregătirea mea medicală și pasiunea pentru psihologie m-au îndrumat în această călătorie. Combinând cunostințele mele profesionale cu înțelegerea proceselor complexe ale comportamentului uman în societatea actuală, am găsit un teren fertil pentru inițierea acestui proiect de suflet. Sunt încântată să vă spun că am alături de mine profesioniști și prieteni dragi care au răspuns fără ezitare cu DA acestei provocări.

Astăzi, ReHabits nu este doar un proiect personal, ci o inițiativă colectivă. Alături de o echipă formată din profesioniști dedicați și prieteni devotați, suntem hotărâți să oferim următoarelor generații un ghid solid și inspirațional pentru a naviga cu încredere printre provocările adolescenței și pentru a-și construi un viitor promițător.

N.B. Care sunt cele mai întâlnite forme de dependență pe care le întâlniți în rândul adolescenților cu care lucrați? Credeți că s-au schimbat în ultimii ani?

Dr. Nicole Thomas: Cele mai comune tipuri de dependențe pe care le întâlnim în rândul adolescenților sunt:

Dependența de substanțe: Incluzând alcoolul, tutunul și drogurile ilegale sau chiar a celor cu prescripție, obținute în condiții ”necunoscute”.

Dependența de tehnologie: dependența de jocuri video, social media, de tehnologie în general.

Dependența de jocurile de noroc: Uneori subestimată, această dependență poate avea consecințe grave asupra adolescenților.

Dependența de alimentație: Cum ar fi bulimia, anorexia sau compulsia alimentară.

Cu privire la evoluția problemelor dependențelor în rândul adolescenților în ultimii ani, trebuie spun că există unele schimbări notabile. Tehnologia a devenit o parte integrantă a vieții cotidiene pentru cei mai mulți adolescenți, ceea ce a dus la o creștere a dependenței de tehnologie, în special de rețelele sociale în ultimii ani. De asemenea, presiunea socială și stresul asociat cu performanțele academice sau cu imaginea de sine, tot mai prezente în ultimii ani, au contribuit la dezvoltarea și intensificarea dependențelor.

În plus, pandemia de COVID-19 a adus propriile provocări în ceea ce privește dependențele adolescenților, cu un potențial impact negativ asupra sănătății mintale și a comportamentelor de evitare sau de adaptare.

În timp ce anumite aspecte ale vieții adolescenților pot evolua și se schimbă odată cu trecerea timpului, este important să fim conștienți de tendințele și provocările actuale și să abordăm problemele dependențelor cu empatie și resurse adecvate.

N.B. Care sunt cele mai mari provocări pe care le întâmpinați în lucrul cu adolescenții cu dependențe?

Dr. Nicole Thomas: Lucrul cu adolescenții care se confruntă cu dependențe poate fi o provocare complexă și sensibilă. Am să enumăr, în continuare, cele mai mari provocări pe care le-am perceput noi, descriindu-le pe fiecare în parte tocmai pentru a înțelege mai bine evoluția lor.

Comunicarea eficientă: Adolescenții pot fi reticenți să discute despre problemele lor și pot avea dificultăți în exprimarea emoțiilor sau gândurilor lor. Construirea unei relații de încredere și deschidere poate fi un proces gradual care necesită o comunicare empatică și atentă. De aici încolo se poate construi.

Identificarea și abordarea cauzelor profunde: Dependența poate fi doar un simptom al altor probleme mai profunde, cum ar fi traumele trecute, tulburările de sănătate mintală sau presiunile sociale. Identificarea și abordarea acestor cauze subiacente pot fi esențiale pentru recuperare și prevenirea recidivelor.

Convingerea adolescenților să caute ajutor: Adolescenții pot fi reticenți să admită că au o problemă sau să caute ajutor din teama de stigmat sau din lipsa conștientizării gravității situației lor. Abordarea acestei rezistențe și încurajarea lor să caute suport, chiar profesionist, pot fi dificile.

Lucrul într-un mediu de sprijin adecvat: Asigurarea accesului la resurse și programe adecvate de tratament și sprijin poate fi o provocare în funcție de disponibilitatea și accesibilitatea acestor servicii în comunitatea respectivă.

Implicarea familiilor: Implicarea și sprijinul familiilor adolescenților sunt cruciale pentru succesul procesului de recuperare. Însă, uneori, familia poate fi rezistentă sau poate avea propriile probleme care trebuie abordate în paralel.

Prevenirea recidivelor: Dependența este adesea o problemă recurentă, iar prevenirea recidivelor și menținerea progresului pe termen lung necesită un plan de gestionare a situațiilor de risc și un sprijin continuu și susținut.

În ciuda acestor provocări, munca cu adolescenții care se confruntă cu dependențe poate fi profund satisfăcătoare atunci când se obțin progrese și se vede o schimbare pozitivă în viețile lor. Este important să abordăm aceste provocări cu empatie, răbdare și o abordare holistică a recuperării.

Dependențele de diverse forme, fie ele legate de substanțe, comportamente sau alte obiceiuri, pot fi privite ca ”boli cronice”. Ele nu numai că influențează profund viața individului, ci îl și plasează într-o luptă continuă, pe termen lung, care devine o parte integrantă a existenței sale.

N.B. Cum pot fi ajutați acești tineri? Care este rolul familiei, al prietenilor, al școlii? De ce este nevoie de intervenția unor specialiști așa cum sunt cei de la ReHabits?

Dr. Nicole Thomas: Ajutorul pentru tinerii cu dependențe poate veni din mai multe surse ce aduc forme de sprijin diferite și complementare:

Familia: Rolul familiei este crucial în sprijinirea recuperării adolescenților. Aceasta poate implica oferirea unui mediu sigur și suportiv acasă, exprimarea susținerii și încurajarea comunicării deschise. Familia poate fi implicată într-o terapie familială pentru a înțelege mai bine problemele și pentru a găsi modalități eficiente de a sprijini recuperarea.

Prietenii: Prietenii pot juca, și ei, un rol important în sprijinirea recuperării adolescenților. Aceștia pot oferi suport emoțional și practic, încurajându-i să facă alegeri sănătoase și să evite situațiile de risc. Cu toate acestea, este important ca adolescenții să aibă prieteni care sprijină recuperarea și să evite influențele negative.

Școala: Școala poate juca un rol esențial în identificarea și intervenția precoce în cazul problemelor de dependență. Consilierii școlari, profesorii, diriginții, pot oferi suport emoțional și de orientare pentru tinerii care se confruntă cu dependențe. Includerea unor programe de conștientizare și educare în cadrul curriculumului pot contribui la prevenirea problemelor de dependență.

Specialiștii: Intervenția specialiștilor, cum ar fi psihologii, psihiatrii, consilierii în dependență și terapeuții familiali, este adesea necesară pentru tratarea și gestionarea problemelor de dependență. Acești profesioniști au experiența și pregătirea necesare pentru a oferi evaluare, diagnostic și tratament adecvat, adaptat nevoilor individuale ale fiecărui adolescent.

Prin colaborarea între familie, prieteni, școală și specialiști se poate crea un sistem de sprijin amplu și eficient pentru tinerii cu dependențe. Este important să recunoaștem că fiecare persoană este unică și că abordarea trebuie să fie individualizată și adaptată în funcție de nevoile și circumstanțele specifice ale fiecărui adolescent.

N.B. Ce sfaturi aveți pentru părinții care sunt îngrijorați că adolescenții lor ar putea avea o dependență? Cum ne putem da seama dacă ”prea mult” din orice este o dependență ?

Dr. Nicole Thomas: Ca părinți, cred că este important în egală măsură să fim atenți, să observăm, să intervenim sau să cerem ajutor atunci când problemele copiilor noștri ne depășesc.

Este esențial să fim atenți la schimbările comportamentale ale tinerilor, să observăm dacă există schimbări semnificative în comportamentul, emoțiile sau relațiile lor. Acestea pot include retragerea socială, schimbări bruște de dispoziție sau energie, pierderea interesului pentru activitățile pe care le făceau înainte cu mare plăcere sau probleme în relațiile lor cu familia și prietenii.

Să monitorizăm modul în care este utilizată tehnologia, timpul petrecut pe internet, în special pe rețelele de socializare și jocurile video este deopotrivă esențial. Atunci când observăm că utilizarea excesivă a tehnologiei interferează cu activitățile sociale, academice sau cu somnul lor, trebuie să intervenim. Primul semn de dependență il reprezintă dificultatea de a renunța la dispozitive și manifestarea agresivității atunci când li se limitează accesul la acestea.

E foarte important să fim deschiși la comunicare. Este important să creăm un mediu în care adolescenții se simt confortabil să discute deschis despre orice preocupări sau probleme, să îi asigurăm că sunt înțeleși și susținuți, indiferent de ceea ce ar putea avea de spus și să fim receptivi la grijile și emoțiile lor, să nu minimalizăm importanța sau substanța trăirilor lor, chiar dacă problemele ce le generează ne par nesemnificative!

Să ne educăm despre semnele dependenței, este cu adevărat important! Este esențial să știm cât mai multe despre semnele și simptomele dependenței în diferite domenii, cum ar fi substanțele, tehnologia sau jocurile de noroc. Astfel, vom fi mai capabil să identificăm potențialele probleme și să acționăm în consecință.

Și, atunci când nu reușim, să căutăm ajutor. Dacă avem îngrijorări serioase cu privire la comportamentul adolescenților, să nu ezităm în a căuta și consulta un specialist în sănătate mintală sau un consilier în dependență. Aceștia pot oferi atât o evaluare și o perspectivă obiectivă cât și îndrumare adecvată pentru a aborda problemele într-un mod eficient.

În ceea ce privește ideea că ”prea mult” din orice, poate fi o dependență, cred că este într-adevăr important, ca, în toate aspectele vieții, să avem, cu toții, un comportament sănătos și echilibrat. Să nu lăsăm nimic să devină ”prea mult” și să identificăm la timp semnele ce pot indica o dependență. Chiar și când e vorba de muncă, semnele lui ”prea mult” sunt aceleași:

  • Dificultatea de a renunța sau de a reduce munca, chiar și atunci când cauzează stres sau probleme de sănătate;

  • Neglijarea altor responsabilități sau interese în favoarea muncii;

  • Renunțarea la hobbyurile personale sau la alte activități care în trecut ne provocau plăcere sau satisfacție;

  • Impactul negativ asupra relațiilor personale sau a sănătății mintale și fizice.

Atunci când munca devine predominantă, începe să afecteze negativ alte aspecte ale vieții, și nu reușim să găsim singuri o cale de a înclina balanța, este bine să cautăm ajutor profesional pentru a evalua și gestiona această situație.

Aș vrea să subliniez faptul ca există meserii care, prin natura lor, pot conduce la dependență de muncă, așa cum sunt și cele pe care le îndeplinim noi. De aceea, în aceste domenii, este important să acordăm o atenție specială riscului dezvoltării unei dependențe de muncă. Iar pentru copiii noștri, atunci când îi sfătuim să se îndrepte spre o anumită meserie, să nu scăpăm din vedere acest aspect și să evaluăm opțiunile și în funcție de modul în care știm că ei pot gestiona astfel de riscuri.

N.B. Ce rol joacă comunitatea și voluntarii în activitățile fundației? Cum pot cititorii să contribuie sau să se implice în activitățile fundației?

Dr. Nicole Thomas: Comunitatea și voluntarii joacă un rol vital în activitățile fundațiilor, în general, aducând cu ei resurse, expertiză și energie pentru a sprijini cauzele și proiectele desfășurate.

În cadrul Fundației ReHabits, suntem deschiși oricăror forme de colaborare și ne bucurăm ori de câte ori oamenii se îndreaptă spre noi. Așadar, oricine dorește, poate contribui oferind timp și expertiză pentru a susține activitățile noastre. Aceasta poate include implicarea în campanii de conștientizare, organizare de evenimente comunitare sau oferirea de consiliere și sprijin emoțional pentru adolescenți și familiile lor.

Ne dorim să implicăm cât mai multe persoane în programele noastre educaționale care să crească conștientizarea asupra pericolelor adicțiilor și să ofere informații despre modalitățile de prevenire și tratament disponibile.

Sperăm să extindem colaborările cu alte organizații, instituții educaționale sau chiar entități guvernamentale prin care să creștem impactul și eficacitatea inițiativelor fundației noastre.

Evident, sprijinul financiar este important. Obținerea unor finanțări ne poate ajuta să desfășurăm programele și activitățile propuse în cadrul ReHabits într-un ritm susținut și extins, ajutându-ne astfel să devenim o voce puternică în lupta noastră de prevenție a adicțiilor în rândul adolescenților și în promovarea unor ”alegeri sănătoase” în aceată etapă de vârstă expusă multor provocări.

Prin implicarea și sprijinul comunității, sperăm ca fundația ReHabits să aibă un impact semnificativ în susținerea sănătății mentale și emoționale a adolescenților, a tinerilor și a familiilor lor.

N.B. Care sunt planurile de viitor pentru fundație?

Dr. Nicole Thomas: Planurile noastre de viitor sunt îndrăznețe dar realiste, cred eu. Sub deviza ”Doar împreună putem reuși” ne propunem să fim alături de tinerii noștri, împreună cu familiile, prietenii și școlile lor.

Ne-am propus să inițiem grupuri de suport în cadrul unor ”Ateliere de Lucru” pentru adolescenții care se confruntă cu dificultăți sau care manifestă tendințe către adicții, cu scopul de a crea un mediu în care tinerii să se poată susține reciproc, împărtășind experiențele lor, oferindu-și incurajare și sprijin.

Ne propunem ca în cadrul unor “workshop-uri” să oferim sprijin părinților și profesorilor care se confruntă cu adolescenți cu probleme emoționale și/sau tendințe către adicții. Aceste grupuri vor oferi un spațiu sigur si confidențial în care adulții pot împartăși experiențele lor, pot primi sfaturi și sprijin din partea celor aflați în situații similare și pot învăța strategii eficiente pentru a face față provocărilor întâmpinate în educația și îndrumarea tinerilor.

Vom susține în continuare programele de psihoterapie “one to one” pentru copiii și adolescenții care se confruntă cu probleme psihoemoționale.

Ne dorim să implementăm și să promovăm programele noastre de prevenție impotriva consumului de alcool și droguri precum și de testare a riscului de adicție al elevilor/adolescentilor din câteva școli din București.

Promovăm deja materiale educative în mediul on line, cu accent pe dezvoltarea sănătoasă și armonioasă din punct de vedere fizic, mental și social adresându-se tuturor generațiilor.

Și, pentru că avem nevoie de cei mai buni specialiști, ne propunem să recrutăm în cadrul Fundației noi psihologi specializați în adicții și să-i susținem prin programe de formare continuă pentru dezvoltarea competențelor în sfera noastră de interes.

Sperăm să reușim să înființăm o Clinică ReHabits care să servească drept centru pentru toate activitățiile menționate anterior, oferind o gamă completă de servicii și programe pentru comunitate.

N.B. Vă mulțumim pentru ceea ce faceți și vă dorim să reușiți în tot ce v-ați propus!