Press "Enter" to skip to content

Recomandare teatru
Septembrie 2020

Bianca-Maria Voicu, notar public

Am aflat de această inițiativă acum aproximativ un an. La acel moment mi s-a părut o încercare timidă de a atrage publicul foarte tânăr și care poate nu are răbdarea de a savura o piesă de teatru dintr-o bucată. Aveau multe povești și piese de teatru pentru copii.

A urmări o piesă de teatru în fața calculatorului mi se părea absurd, o piesă de teatru nu trebuie vizionată ci simțită, comfortul canapelei nu poate înlocui emoția pe care o simți când intri într-o sală de spectacole, actul teatral este o experiență irepetabilă. Dar în această perioadă în care absurdul a devenit parte din cotidian pentru un timp mult mai îndelungat decât se aștepta cineva, am redescoperit E-theatrum. Acum cu o mult mai bogată colecție de spectacole este o fereastră electorică către o lume interzisă, pentru moment.

Platforma este prezentată ca o evoluție firească a lumii artistice, o contiuare a transformării teatrului, de la teatru radiofonic la cel televizat, iar acum în mediul on-line.

Un alt aspect lăudabil al acestui proiect este susținerea financiară pe care o oferă actorilor, aceștia fiind printre cei mai afectați de măsurile luate de autorități de distanțare sociala, și cei uitați de aceleași autorități când vine vorba de sprijin financiar.

Am ales din cele peste 100 de spectacole “Trei Surori”.

Viziunea regizorală a lui Constantin Podu creează atmosfera fidelă a spectacolelor rusești, printr-o montare ce vizează personajul principal din textul lui Cehov, timpul. Spectacolul de teatru e un organism viu care se dezvoltă odată cu actorul! Timpul are o importanță vitală pentru Cehov dar și pentru om în general.

În piesa “Trei surori” el devine personajul principal fiind un caracter foarte bine conturat de Cehov. “Am dorit să purtăm un dialog cu piesa, și totodată cu autorul, să înțelegem problema și să găsim soluția”, a declarat Constantin Podu.

Trei surori de A. P. Cehov este o piesă care explorează speranța și disperarea ȋn Rusia secolului XIX. Este o piesă despre o lume ȋn schimbare, despre tot și nimic. Respectȃnd spiritul lui Cehov și farmecul rusesc al secolului XIX, montarea contemporană a Teatrului de Artă din Deva vă invită să descifrați nu o lume, ci un univers care creează atmosfera fidelă a spectacolelor rusești. Un text dramatic cunoscut în toate colțurile lumii, „Trei Surori” de A.P. Cehov este o premieră și un nou început pentru Teatrul de Artă Deva.

O poveste în care personajele experimentează câte puțin din toate, de la dramă la poezie, la filozofie: căutări psihologice, vise neîndeplinite, ieșirea din zona de confort, motivația de a trăi, absurditatea condiției umane sau descoperirea sensului vieții. Și oricât de teatrală ar părea povestea, rămâne mereu actuală și trăiește și în sufletele noastre, ale oamenilor de aici și de acum, ale contemporanilor: Drama de a rămâne blocați în rutina vieții sau drama de a rămâne în orașul de provincie, frica de involuție, lipsa cunoașterii, iluzia fericirii, munca ca soluție. Acestea sunt doar câteva din trăirile și întrebările personajelor, regăsite printre petrecerile cu soldații, printre bătăile de vânt care golesc copacii de frunze și îi pregătesc pentru gerul iernii.

În 30 noiembrie la Festivalul Internațional de Teatru și Literatură „Liviu Rebreanu” Bistrița, ediția a XII-a, desfășurat la Palatul Culturii din Bistrița, echipa Teatrului de Artă Deva a primit pentru piesa „Trei surori” medalia și diploma de „Excelență”.

Regia: Constantin Podu

Scenografia: Mihai Panaitescu


Vă invităm pe site-ul Teatrelli să urmăriți fragmente din lectura performativă după „NEBUNUL” de Savatie Baștovoi, prezentată în premieră la UNDERCLOUD 2020, regia și dramatizarea Chris Simion-Mercurian, cu Antoaneta Cojocaru și Ioana Marchidan. 

REGIA ȘI DRAMATIZAREA: Chris Simion-Mercurian 
DISTRIBUȚIE
: Antoaneta Cojocaru și Ioana Marchidan  
SUPORT VIDEO: 
Bogdan Botofei și Alina Calotă  
Prezentat în premieră la UNDERCLOUD
O producție Teatrelli

Spectacolul metaforă „NEBUNUL” propune publicului o întâlnire cu romanul omonim al celebrului monah-scriitor Savatie Batșovoi, într-o formă inedită. Romanul este dramatizat de Chris Simion-Mercurian, care semnează și regia spectacolului, propunând o revelare a problemelor actuale ale omenirii prin intermediul discursului unui sfânt – considerat inițial „smintit“. Vorbele acestuia capătă consistență în interpretarea  Antoanetei Cojocaru și a Ioanei Marchidan, în timp ce proiecțiile video concepute de Bogdan Botofei și Alina Calotă vin să pună în valoare substratul, profunzimea și mesajul textului. 

Fiecare dintre noi are o poveste adâncă și alege să o arate sau nu, să o împărtășească sau să o țină tainică. Nu tot ceea ce nu are logică e nebunie. Poate că ceea ce nu înțelegem la un moment dat, nu suntem pregătiți să înțelegem, poate că nu trebuie să înțelegem, ci doar să trăim și atât. Să nu-i judecăm pe cei pe care nu-i citim, căci uneori noi nu avem capacitatea să le atingem sufletul. În fiecare întâlnire există un sens. Și la un moment dat, când și dacă ești pregătit, acesta se dezvăluie.” – povestește regizoarea Chris Simion-Mercurian despre decizia de a monta acest text. 

Publicat în anul 2006, romanul Nebunul de Savatie Baștovoi este distins cu Premiul Consilului Europei la Salonul Internațional de Carte Chișinău. Eseist, poet, romancier și teolog, Savatie Baștovoi este unul dintre cei mai cunoscuți scriitori contemporani din Republica Moldova.